Victoria Logård

2014-08-25
19:39:21

Visualisering
Har ni någon gång ridit fel väg i ett dressyrprogram? Isåfall känner ni säkert igen er i den hopplösa känslan när det till exempelt bara blir helt "svart" och man inte har en aning om vart man ska någonstans, eller när man är helt uppe i sitt program och sen, helt plötsligt ekar domarens visselpipa i öronen. När jag var yngre hände det här inte bara ibland- det hände ofta! Min mamma blev tokig på mig varje gång, haha. Men jag kan verkligen förså henne, det är ju så onödiga poäng som man bara "ger bort". Till slut blev vi tvungna att göra något åt saken...
 
Därför började jag "visualisera" ritten varje gång innan start. Jag går alltså och sätter mig för mig själv i lastbilen och tänker igenom programet. Oftast går jag igenom det två gånger så jag känner mig riktigt säker. För mig hjälper det att blund och sen spelar jag upp allting som en film i huvudet, exakt hur jag ska rida, hur det ska kännas och vad jag ska tänka på. Efteråt tar jag alltid tre djupa andetag och "skakar loss" lite för att bli av med lite nervositet. För mig har det här hjälpt jättemycket. Eftersom jag då redan har ridit programet i huvudet så känns det som att jag redan har gjort det en gång och därför kan jag känna mig säkrare på att jag dels kan programet, dels att jag vet hur allt kommer gå till. Nu är det här ett måste för mig varje gång jag ska tävla, utan att göra den här rutinen hamnar jag inte i rätt "mood". När jag var yngre hade jag också som "måsten" att hästen var tvungen att ha 9 knoppar och jag var tvungen att ha mina "turtrosor" på mig,  haha! Nu försöker jag låta bli att tänka så, i slutänden handlar ju allt faktiskt om hur jag presterar och inte om jag har 8 eller 9 knoppar... Det går ju dessutom inte att använda samma trosor under ett helt meeting... Men jag tror ändå inte att jag är ensam om att vara så skrockfull, lite kul är det ju att ha lite annorlunda saker för sig, bara det inte går ut över prestationen. Har ni några speciella saker för er inför tävling? 




Kommentarer:

Ugh! Jag red fel för första gången i söndags på klubbtävlingen...usch har aldrig gjort det förut så blev så tom, när jag kom på det själv och sen när domaren sa det. Visserligen att det var en klubbtävling men jag tror det är detsamma egentligen vilken tävling det än är.

Några rutiner brukar jag inte ha, försöka vara lugn..och knoppa kan jag inte >.<

Svar: Det är ingen rolig känsla! Testa tänka igenom programmet för dig själv innan och se om det blir lättare att komma ihåg 😃
Victoria Logård

2014-08-25 @ 21:33:15
#2: Christina Blomquist

Gullig Tywysog :D

Svar: Ja bästa!!
Victoria Logård

2014-08-27 @ 16:10:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: